Tegenwoordig is marketing in een succesvolle onderneming niet meer weg te denken. Een goed product dien je namelijk op de juiste manier onder de aandacht van jouw potentiële klanten te kunnen brengen. En hier is marketing het ideale hulpmiddel voor. Vandaar dat wij in dit artikel ingaan op welke soorten marketing er allemaal zijn, zodat je jouw bedrijf naar grote hoogtes kunt brengen.

Business-to-business marketing en business-to-consumer marketing

Om het simpel te houden, kun je het vakgebied marketing indelen in welke doelgroep je gaat bedienen. Business-to-business marketing richt zich bijvoorbeeld specifiek op andere bedrijven en niet op consumenten. En business-to-consumer marketing doet het tegenovergestelde en legt de aandacht alleen op consumenten.

Door je volledig op een bepaalde doelgroep te richten, kun je jouw reclames effectief afstemmen op de wensen en behoeftes van deze klantgroep. Bedrijven dien je namelijk anders te benaderen dan consumenten. Ze hebben immers andere problemen en verlangens.

Online marketing

Een andere methode om marketing in te delen, is door te kijken naar welk medium er gebruikt wordt voor de promotiedoeleinden. Er blijven dan twee grote groepen over, namelijk online marketing en offline marketing.

Online marketing maakt gebruik van het medium internet en wordt in de huidige tijd erg vaak toegepast door bedrijven. En dat is niet zonder reden, want online marketing is erg effectief en kostenefficiënt. Bovendien kun je met deze methode de resultaten van jouw marketinginspanningen erg goed meten. Hierdoor kun je uitstekend in de gaten houden of jouw reclames het gewenste resultaat opleveren.

Online marketing is erg uitgebreid en er zijn vele takken waar je uit kunt kiezen. Zo zijn er contentmarketing en search engine optimization. Deze twee disciplines maken beide gebruik van waardevolle content die zo geschreven is dat deze gaat scoren in zoekmachines. Op deze manier proberen ze met gratis informatie klanten aan hun onderneming te binden.

Verder heb je nog search engine advertising dat advertenties in de zoekmachines gebruikt om klanten te werven. Ook e-mailmarketing valt onder online marketing en werkt nog steeds prima. Tot slot is er affiliate marketing. Deze discipline maakt gebruik van content op andere websites om hun producten te promoten.

Offline marketing

Offline marketing is nog steeds populair en effectief voor bedrijven om hun producten of diensten te promoten. Zo is er printmarketing dat gebruik maakt van kranten, tijdschriften en ander drukwerk om reclame te maken.

Traditionele marketing door middel van televisie, radio en briefpost komt nog steeds voor en wordt vooral door grotere ondernemingen ingezet. Ook telemarketing wordt nog steeds toegepast en deze methode gebruikt de telefoon om potentiële klanten te benaderen.

Tot slot moeten we natuurlijk mond-tot-mondreclame niet vergeten. Een tevreden klant die dit doorvertelt, is namelijk nog steeds de beste reclame voor jouw bedrijf.

© Pexels.com

Conclusie

Marketing is voor bedrijven van cruciaal belang om succesvol te kunnen zijn. Het is een groot vakgebied en er zijn veel verschillende soorten marketing waar je uit kan kiezen. Online marketing en offline marketing zijn de twee grootste stromingen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *