Het woord ‘marketing’ wordt de laatste jaren te pas en te onpas gebruikt. Je zou bijna denken dat het een nieuw concept is. Toch wordt marketing al honderden jaren gebruikt. Waar we nu veelvuldig gebruik maken van online media, gebruikten we vroeger offline marketing. Welke soort marketing kun je nu het beste gebruiken? Valt online media te combineren met offline media in het tijdperk van technologische ontwikkeling?

Wat is online media?
De naam verklapt het al; online media is het gebruik van media op het internet. Bij media kun je denken aan foto’s, video’s, animaties, maar ook podcasts en andere geluidsfragmenten. Dit is de media die je gebruikt om een artikel, website of product te verrijken voor de gebruikerservaring van de bezoeker. Deze vorm van marketing is vooral populair onder de jongere generatie.
Door het gebruik van online media is de bezoeker minder snel geneigd om weg te klikken. In tegendeel zelfs, door het gebruik van media wordt de bezoeker geprikkeld om meer tijd te spenderen op de website, al is het maar een paar seconden om de media te bekijken.

Wat is offline media?
Als online media het gebruik van media op het internet betekent, dan betekent offline media het gebruik van media in de fysieke wereld. Denk hierbij aan fysieke foto’s, tekeningen, borden, en ander drukwerk, maar ook media op de televisie en zelfs mond-tot-mondreclame en evenementen kunnen beschouwd worden als offline media. Dit is de populairste vorm van marketing onder de oudere generatie.

Online of offline marketing?
De keuze voor online of offline media voor je marketingcampagne is vooral afhankelijk van je doelgroep. Wanneer je vooral de oudere generatie wilt bereiken, zul je waarschijnlijk meer succes hebben met offline media. De jongere generatie is voor het grootste gedeelte online te vinden, en dus zal een online media campagne dan ook beter aanslaan bij deze doelgroep.
Maar het is natuurlijk niet zo dat de jongere generatie geen offline media bekijkt, en de oudere generatie geen online media. Als je de marketingcampagne op één van deze twee vormen van media focust, loop je dus wel het risico een gedeelte van je doelgroep niet te bereiken.

© Pexels.com

Online en offline media combineren
Om er zeker van te zijn dat je een zo groot mogelijke doelgroep aanspreekt, is het belangrijk dat je zowel online als offline media gebruikt. Je kunt dit afzonderlijk van elkaar doen, maar je kunt de twee ook combineren.
Zo zijn er bijvoorbeeld restaurants die de optie bieden om het menu zowel fysiek te bekijken als via een app of website. Er wordt dan een QR-code op het menu geplaatst die de bezoekers zelf kunnen scannen.
Hoe je online en offline media kunt combineren, is vooral afhankelijk van het uiteindelijke doel en het soort bedrijf dat je hebt. Met een beetje creativiteit kun je compleet nieuwe invalshoeken bedenken. Wie weet wordt je combinatie wel de nieuwe standaard in de marketingwereld!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *